21 de maig de 2024
5 min de lectura
Sabies que hi ha diferents factors que influeixen per saber quina és la potència que necessita casa teva? Ja sigui per la mida de casa teva o els electrodomèstics que connectes al mateix moment. Aquí trobaràs informació i contingut rellevant sobre la potència contractada.
La potència contractada (o el terme de potència o terme fix), és el nombre de kilowatts que disposa el teu subministrament i determina la capacitat de demanar consum en un moment determinat. També és la quantitat d’aparells o il·luminació de casa teva que poden estar connectats i consumint al mateix temps.
Com es controla actualment la demanda de potència?
En les tarifes de tipus domèstic, o l’anomenada 2.0TD, el control de la potència es fa a través del comptador. Això significa que si excedim la potència contractada segons determinats paràmetres, el comptador tallarà la llum.
Els comptadors, però, tenen una certa tolerància amb els excessos de potència puntuals. Si excedim la potència un 10%, el comptador tardarà aproximadament una hora a interrompre el subministrament. En canvi, si doblem la potència contractada, interromprà el subministrament en menys d’un minut.
Els pics de demanda de potència
Quan posem en funcionament un aparell elèctric, aquest necessita durant un cert temps (segons l’aparell pot oscil·lar entre pocs segons o bastants minuts), el que s’anomena un “PIC” de potència. Per exemple, quan posem en marxa l’aire condicionat o quan la rentadora comença amb el centrifugat.
Un cop passa aquest pic, la demanda de potència de l’aparell torna al seu règim normal (o “de creuer”), i es manté dins uns paràmetres bastant diferents dels del pic d’arrencada. Ho podeu veure en aquest gràfic:
Els hàbits de consum, un aspecte important:
La manera com utilitzem els diferents aparells de casa nostra ens pot permetre, tot i consumir el mateix, utilitzar menys el nostre terme de potència.
Un exemple pràctic podria ser si activem al mateix temps el rentaplats i la rentadora, segurament faran el pic d’arrencada al mateix moment i superaran la potència contractada. En canvi, si primer engeguem el rentaplats i al cap d’una estona la rentadora, els dos pics d’arrencada no es sumaran i evitarem que el comptador aturi el subministrament (això depèn segons quina sigui la nostra potència contractada i les característiques de cada aparell).
Com podem saber si la nostra potència contractada és la que necessitem?
A les factures de Vera, sempre informem de la potència màxima demandada en els últims 12 mesos (us ho mostrem en el següent gràfic).
Aquesta potència màxima indica el pic màxim de demanda, que pot ser puntual o sostingut, i és recomanable que cada client decideixi si realment té la necessitat d’incrementar la potència perquè té talls de manera recurrent o no.
Cal tenir en compte que els subministraments funcionen de manera dinàmica i, per tant, van canviant amb el temps, ja que pot ser que incorporem nous aparells, que n’eliminem o substituïm els existents per altres de més eficients. Doncs, cal anar revisant els nivells periòdicament i des de Vera recomanem fer-ho cada mig any aproximadament.
Un consell pràctic de Vera:
Des de Vera, recomanem que al reduir la potència contractada, surt a compte mantenir el P2 (període tarifari) en els mateixos nivells, ja que gairebé no aporta estalvi i permet recuperar la potència, de manera total o parcial, sense pagar de nou els drets d’extensió o els drets d’accés, sinó que només seria la taxa del canvi.
Exemple d’una necessitat de pujada
Hi ha un client amb 6.928 kW de potència contractada i el seu comptador ha registrat una demanda màxima d’11,180 kW.
L’excés és important, però no sabem si ha estat de manera puntual o habitual. En cas de ser habitual, el comptador haurà tallat diverses vegades el corrent i, per tant, l’usuari haurà d’ajustar la seva potència a l’alça.
En cas que només sigui puntual, l’usuari no en serà conscient, i haurà de mantenir-se igual, tenint en compte que, si hi ha talls de manera recurrent, caldrà revisar els hàbits de consum o la potència contractada.
Exemple necessitat de baixada
Un client amb 8,050 kW de potència contractada i el seu comptador ha registrat una demanda màxima de 3,888 kW.
La diferència entre la potència contractada i el pic màxim de demanda és important i, per tant, recomanem ajustar la potència contractada.
En aquest cas, la nostra proposta seria: contractar a P1: 4,4 kW (deixem un marge de seguretat de 0,5 kW) i mantenim el P2 en la seva potència actual, de manera que si cal recuperar potència.
En aquest cas l’estalvi anual del client, tenint en compte l’impost elèctric normal i l’IVA serà d’aproximadament 118 €. I el cost administratiu d’efectuar aquesta modificació a l’empresa distribuïdora serà de 9,04€ + IVA
Recomanacions de mantenir potència contractada
Quan la demanda de potència està menys d’1 kW per sota o per sobre (en aquest cas si no hi ha talls de llum), recomanem mantenir el nivell de potències com està perquè:
Si tens qualsevol dubte amb Vera Energia o una consulta en concret sobre la potència contractada, truca’ns al 1543 i el nostre equip d’experts en energia t’ajudarà amb el que necessitis.
Productes i Serveis
Legal
Sobre nosaltres